onsdag, november 11, 2009

Retten har talt!

Tirsdag behandlede Dansk Galops Overvoldgiftsret sagen fra DM for 3-åringer i Århus, hvor Maltho blev deklasseret for trængning i opløbssvinget over for Reventon.

Jeg har sakset følgende fra galopsport.dk

Dansk Galops Voldgiftsret stadfæster DM-afgørelse

Efter indstilling fra Jydsk Væddeløbsbanes Voldgift har Dansk Galops Voldgiftsret i dag behandlet sagen vedrørende Dansk Mesterskab for 3-årige. Som bekendt deklasserede banens voldgift Maltho fra første til andenplads på grund af trængning af Reventon i opløbssvinget og Dansk Galops Voldgiftsret finder, at denne afgørelse er korrekt.

Voldgiftsretten lægger til grund, at Maltho trænger Reventon ud i banen, hvorved Reventon får en længere bane i svinget, og set i lyset af, at der kun var meget kort afstand mellem hestene i mål, finder voldgiften, at det må antages, at trængningen har haft indflydelse på løbets resultat. Derfor stadfæstes den af Jydsk Væddeløbsbanes Voldgiftsret trufne afgørelse.


Tjah, hvad skal jeg sige.

Jeg er fortsat af den opfattelse, at deklasseringen ikke var korrekt.

Den slags episoder sker hver eneste dag i et væddeløb.

Jeg kunne forestille mig, at Overvoldgiften i udstrakt grad har hæftet sig ved Marc Stotts udtalelse om, at han gik efter det halve spor, der var frit.

Denne dom må nu skabe præcedens og fremover kan vi forvente utallige deklasseringer, for som nævnt så foregår den slags "skubberi" i snart sagt hvert eneste løb.

Ingen kommentarer: