torsdag, december 07, 2006

Hvad er Lunden værd?

HFF kræver frasalg af jord på Lunden til gengæld for at åbne posen med penge således tiltrængte renoveringer kan foretages.

Medlemmerne af det Danske Travselskab, der ejer Lunden har accepteret dette.

Men endnu er der ikke sket noget.

Det tager nemlig sin tid at få en ny Lokalplan gennem det politiske system, og nu, hvor det er ved at ske, ser det ud til, at Lokalplanen slet ikke kan kaste så meget guld af sig, som det var ventet.

Jeg erfarer, at jordstykket, der skal sælges er parkeringspladsen op mod Alderdomshjemmet - og bestyrelsen i Det Danske Travselskab havde sat næsen op efter at kunne få tilladelse til at lave boligblokke.

Gik Travselskabets ønsker igennem hos Kommunen taler vi om en indtægt på 45 millioner kroner!

Det ville ikke blot gøre Travselskabet gældfrit - det ville også efterlade en god sjat penge i overskud - og tilmed var der stadig staldterræn, der kunne sælges på et senere tidspunkt. Her tænker jeg på de stalde, der ligger til venstre for adgangsvejen - dvs. Simoni, Finks, Lars Lykke, Juuls stalde m.fl.

Men selv om vi nærmer os Julen, så er det ikke sikkert man får, hvad man ønsker sig, og den rapport, som Byplanudvalget i Gentofte Kommune nu indstiller til anbefaling i Økonomiudvalg og kommunalbestyrelse foreslår, at

1. At Plan bemyndiges til at udarbejde forslag til kommuneplantillæg for den nordlige del af Travbanens område, hvor området udlægges til boligformål, villabebyggelse med en bebyggelsesprocent på 25.

2. At Plan bemyndiges til at udarbejde forslag til lokalplan for den nordlige del af Travbanens område, der giver mulighed for villabebyggelse med en bebyggelsesprocent på 25.


Og nu er det således et helt andet beløb end 45 millioner kroner vi taler om. - Måske under det halve.

Det kan se ud til, at Det Danske Travselskab nu er kommet i en situation, der ligner det at skulle træffe et valg mellem Pest eller Kolera.

Det er jo helt sikkert, at jorden på Lundens arealer vil blive mange flere penge værd fremover. - Set ud fra det synspunkt er der ingen grund til at haste et salg igennem

Men HFF kræver, at Lunden bliver gældfri for at komme med penge til bl.a. en særdeles tiltrængt banerenovering samt renovering af såvel stalde som publikumsfaciliteter.

Så der skal træffes en afgørelse.

Og at tro på ,at en anden Lokalplan, der tilgodeser Lundens ønsker om en høj bebyggelsesgrad, imødekommes, er meget svært - selv i denne Juletid.

Forresten!

- I stedet for at sælge fra på Lunden, skulle man så ikke hellere overveje at sælge Skovbo?

Jeg mener, de gange jeg har været på Skovbo de seneste år, ligner staldene noget der kan falde ned om ørene på én, når som helst.

Vedligeholdelse er ikke et ord, der er kendt på Skovbo!

Og det kunne da tænkes, der var nogle personer, der kunne se en forretning i at investere i et sådant anlæg.

mandag, december 04, 2006

Publikum svigter banerne i Sverige

I et tidligere indlæg gjorde jeg opmærksom på, at de danske væddeløbsbaner kan vente meget hård konkurrence fra spil på internettet - forstået på den måde, at man bliver hjemme i stedet for at køre ud på barene.

Det er allerede realiten i Sverige, og nyligt behandlede svensk TV problemet i et indslag i Sportsnyt.

Du kan se indslaget ved at følge dette link:

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=22044&a=714079

SVT har også nyligt bragt et om dopingproblematikken i svensk travsport, som du finder på samme side.

søndag, december 03, 2006

Om Italien, Tyskland - og Danmark

Gennem årene har problemerne i italiensk trav- og galopsport tårnet sig op, og efter Nytår kan man forvente, at de aktive strejker - ikke blot i protest mod de nedskæringer på 20% af præmiesummerne, der er stillet i udsigt, men også på grund af hele den måde sporten drives på.

Det med strejker er næsten årligt tilbagevendende i Italien, men det ser bare ikke ud til at det hjælper, og at man får sat sig ned og får lavet en handlingsplan for fremtiden. I stedet lover UNIRE - der er centralforbundet - at nu skal man nok få lidt mere at køre om alligevel - og så går det derudad i et stykke tid.

I Italien har de i dag fået alt for mange løbsdage. Der køres Matine-løb med start ved 11-tiden, - så er der de ordinære eftermiddagsprogrammer med start ved 15-tiden på italienske baner. De suppleres lige med galopløb fra England og trav/galop fra Frankrig på TV.

Jo, den italienske spiller ved nok, hvad han skal få tiden til at gå med.

Desuden er der jo andet der kan spilles på end lige hestevæddeløb, og i det fodboldglade Italien kan man forestille sig, at de udenlandske bookmakeres internetside er populære.

I Tyskland er den helt gal. Recklinghausen, Mönchen-Gladbach og Gelsenkirchen - har været eller er fallit. Det nye selskab, der skulle overtage driften i Gelsenkirchen, har meldt pas og i stedet er det nu Mariendorf-banen, der er arrangør af løbene på det der engang var Tysklands største væddeløbsbane.

Internt i tysk trav er der krig mellem Centralforbundet, HVT og en gruppe med Hamburg-banen i spidsen, der har arrangeret sig under navnet, Deutsches Traber Liga.

HVT vil søge at indføre det svenske V75 i Tyskland, mens Traber Liga sammen med det australske bookmakerfirma, Centrebet vil lave et tysk V75-spil!

Der er i høj grad fløjkrig i Tyskland!

En sådan situation har vi heldigvis ikke herhjemme. Her har overdragelsen af spillerettighederne på trav- og galopløb til Danske Spil betydet, at sportens økonomi kan hænge nogenlunde sammen.

Desværre må man imidlertid konstatere, at man til en vis grad er lullet i søvn og at man totalt mangler en strategi for udviklingen af dansk travsport - galopsporten har dog gjort sig den ulejlighed, og det skal jeg vende tilbage til ved en anden lejlighed.

Jeg ved godt at der har været lavet en stor sportsprofil, der for mig at se kun havde det formål at få skåret drastisk ned på antallet af løbsdage. Det var statistik og det er selvfølgelig godt, men statistikken kunne jo også have været anvendt som grundlag for den plan, der skulle udvikle travsporten i Danmark. I stedet blev den brugt som en revolver.

Heldigvis viste det sig, at krudtet var løst, og at såvel DTCs bestyrelse som HFF efterfølgende fastlog at antallet af løbsdage i Danmark skulle være Status Quo.

Dette til trods er der brug for nytænkning, og jeg skal da afslutningsvis gentage min idé om, at lave en væddeløbsæson fra april og til slutningen af november.