søndag, februar 04, 2007

Reflektioner

Der har været lidt pause her på bloggen i et stykke tid.

Beklager over for de trofaste, der tjekker hver dag, men her er lidt reflektioner fra de seneste uger.

I Prix d'Amerique så vi en utrolig imponerende vinder. En smart franskmand, der som 75% af de heste fra racen "Le Trotteur Francais" har amerikansk blod i sig.

Offshore Dream er navnet - han har meget amerikansk blod i sig på modersiden - mormoderen er ren amerikaner, - moderen 3/4.

Jeg så ham vinde Criterium Continental ved Juletid på en fin måde, men derefter svigtede han i et 5- årsløb, hvor han trods 25 meter tillæg, hurtigt fik spids. Alligevel gav han sig mod Opus Viervil til slut.

Men Pierre Levesque havde tunet Offshore Dream flot til PDA-dagen - det var en ny verdensstjerne vi så der.

Desværre lagde min gode ven bo Jondahl ikke meget mærke til det - til gengæld var han en af meget få, der på dagen gennemskuede, at Jag de Bellouet skulle til tandlæge!!

Offshore Dream springer en start i næste søndags Prix de France over, og holder sig i øvrigt hjemme i Frankrig i år.

Men det skulle være sikkert og vist, at Elitloppet 2008 er på agendaen.

En anden imponerende vinder i PDA-weekenden var den italienske Exploit Caf, der med 1.11.0 satte ny rekord for Prix de Luxembourg.

Expolit Caf, der er efter Supergill-sønnen Toss Out, er en smart hest, og det skulle ikke undre mig, hvis den blev forsøgt på vore breddegrader i år. Træneren Fabrice Souloy, har ikke været bleg for at sende Pegasus Boko og Java Darche rundt i Europa.

Selv om Vincennes havde brugt en halv million Euro - cirka 3,75 millioner kroner - på en stor reklamekampagne i ugerne op til løbet, så skuffede såvel besøgstallet som omsætningen - ja, der blev spillet for 11% mindre.

Jeg har netop set, at alene i januar måned må man registrere en tilbagegang i spillet i Frankrig på 2,5%.

Herhjemme kom DanToto med sine tal for 2006, og det viste et plus på 15% i forhold til året før.

Jeg kunne dog godt tænke mig at se lidt flere tal - f.eks. hvor mange flere løbsdage, det er blevet muligt at spille til i Sverige.

Og efter at have talt med Lundens formand, Anders Hendriksen, så må jeg også undre mig over, at man opgiver at danske baner skulle være gået 2,6 millioner kroner tilbage i banespil . Lunden har alene tabt 4 millioner kroner - svarende til cirka 850.000 kroner i mistet provision.

Det får mig til at tro, at den nedgang, der henvises til i Trav og Galop nummer 9 på 2,6 millioner kroner, er banernes mistede provision i 2006. Og det er for mig at se forholdsvis alvorligt.

Det forlængede efterår har været et plus for banerne.

Jeg var på et tidspunkt ude og male fanden på væggen, for jeg bange for, at når det satte ind med vintervejr, så ville mange fravælge at køre ud på banerne - og i stedet spille på internettet og se løbene på TV.

Nu har vejrguderne jo ændret deres opfattelse af årstiderne, og det har været et plus for væddeløbsbanerne.

Men det ændrer ikke på det faktum, at banernes indtjening i 2006 fra banespillet faldt med 2,6 millioner kroner!

Det kan blive mere i 2007. Nu er DanToto begyndte at streame løbene onsdag aften - og det er bare starten. Vent og se.

En udmærket service i øvrigt, og jeg skal ærligt imdrømme, at jeg kommer til at benytte den - meget!

Men det kræver altså noget ekstra fra banerne. Det hjælper ikke med en jackpotpulje på 200.000 kroner - eller en ekstra jackpot i v65-spillet, som jeg har hørt lidt om vil komme.

Der skal skabes begivenheder på banerne, så publikum kommer.

Og det er der vist nogen jeg har skrevet nok om tidligere, så det vil jeg undlade her - blot henvise til tidligere indlæg.

Jeg vil slutte dette indlæg med en lille oplevelse fra det rigtige liv, som jeg har lært af, og som andre måske kan lære af.

Selv om Danmark er medlem af Schengen, så kan du ikke flyve til udlandet fra Danmark, uden du har dit pas med dig!!

Jeg skulle til Paris, afrejse fredag morgen med Sterling.

Masser af kø ved indchekning, men heldigvis har Sterling nu atter fået gang i deres selvbetjenings automater. Nogle nye nogen, hvor de nu ville have at man indsatte Pas, billet eller frequent flyer kort for at hente reservationen

Da billetten var købt på internettet måtte det være Passet, der skulle bruges - Sterling har intet frequent flyer-kort.

Vi brugte Jannes Pas - reservationen blev hentet, vi trykkede de rigtige steder, fik boarding pas, men ingen bagage tags.

Dem skulle vi få ved en speciel skranke. Vi afleverede Pas, kørekort, boarding pas og fik påsat bagage tags, og fik afleveret bagagen. - Alt gik nemt - det kan virkelig betale sig at benytte sig af den automatiske indtjekning.

Ud til flyet i passende tid, da jeg skulle sidde oppe foran, var der ingen grund til at gå tidligt ombord.

Nu var der ikke så mange mere, og vi gik hen til gaten.

Gav boarding passene til den flinke dame, som sagde: Og så skal jeg lige se dit Pas!

Mit Pas - det er hjemme, men jeg har mit kørekort med billedelegitimation her!

Det er ikke nok, når du flyver med Sterling - du må lige gå til side.

Jamen, hør nu her - jeg har...

Nytter ikke noget - jeg kan ikke sende dig afsted, jeg kan miste mit job.

Og så stod vi så lidt og talte frem og tilbage om det.

Enden på det hele blev, at vore kufferter blev taget ud af flyet.

- Dem kan I hente ved Bånd 1 - og billetterne - ja, de var tabte, - fik vi at vide.

Nå, hjem til Fredensborg! Se på papirerne fra Krone Rejser, hvor turen var købt igennem

Ingen steder stod der noget om, at Pas skulle medbringes, hvis man skal rejse til Frankrig eller noget andet sted.

Gang i telefonen - flink mand på rejsebureauet, men - der er ikke noget at gøre.

- I må købe nye billetter, og I kan først komme afsted lørdag morgen!

De ville koste 2200 kroner.

Krone Rejser havde været i kontakt med Sterling et par gange om vor sag, og enden på det hele blev faktisk, at vi fik nye billetter - gratis - til afgangen lørdag morgen.

Måske kunne såvel Krone Rejser som Sterling indse, at de ikke klart gør opmærksom på pasreglen på deres resp. websites og papirer.

Og tidligere har det jo været muligt at rejse til Frankrig - og andre steder i Europa. med blot sit kørekort som identifikation.

Men moralen af denne historie er: Husk altid dit Pas, når du rejser til udlandet.