onsdag, december 30, 2009

Jan Tunow mindes Walther

En af de første mails jeg har modtaget efter min opfordring til jer om at indsende jeres minder med Walther kaiser kom fra Jan Tunow, og dne følger her:

Jeg er vel den som har varet sammen med Walther fra omkring 50 år siden.

Jeg kom i stalden som knægt og Walther "så" vel, at her var en som kunne sælge hans helt umulige heste.

Vi lavede en aftale, om at hver lørdag skulle jeg køre med 2 heste rundt på rideskoler og prøve at sælge dem. jeg havde lånt Palle Sperlings USA-bil samt en trailer for 100 kr plus benzin, men en sådan 8 cylinder, drak lidt rigeligt, så mine udgifter var 150 kr. ialt.
Jeg skulle afregne med Walther 1.200 kr pr. hest og solgte dem, hvis jeg kunne for 1.500 kr.
Denne deal holdt i mange år, så der forsvandt mange travere fra Charlottenlund travbane til rideskoler og private.
Det var de første penge jeg tjente paa travbanen.

Ellers var jeg privatchauffør for Walther, han kørte aldrig, hvis han havde fået en øl, så jeg fragtede ham rundt og kiggede på " kvindelige fans".

Walther var jo kendt overalt i byen som den store Don Juan, altid med et smil og en frisk bemærkning.
En gang var vi på hotel Merkur, hvor Simon Spies sad ,og Walther, som var en smule gener,t ville gerne hilse på ham, men turde rigtigt ikke.
Jeg gik hen til Spies og spurgte om han ville hilse på en kejser.
Han kiggede mærkeligt på mig, men sagde ja da.
Fik Walther hen til hans bord og Walther præsenterede sig Walther Kaiser-Hansen, hvortil Spies sagde, man kan da ikke som kejser kan hedde hansen.
Walther blev lidt mundlam, hvilket ikke var naturligt for ham, men en hestehandel blev der ikke ud af det, som nok var hans mening inderst inde.

Der skete meget igennem tiderne, og da jeg skulle være soldat paa Bornholm fik jeg 5 heste med derover for Walther og Worm fra Stald Snaptun, heste som jeg havde stor fornøjelse af og vandt mange løb med.

Efter min soldatertid, så jeg ikke Walther så meget, idet jeg rejste til Mallorca, men han kom da 3 - 4 gange om året og hver gang var der sjov i gaden, og mange heste blev også solgt til øen.

Bl.a. blev Tanja Trolle solgt fra Mallorca, hvor den var i træning.

Walther prøvede den, og solgte den til Kai Wilhelmsen. Walther vandt senere Derby hoppe løb med den.

Så kom vores USA eventyr, igen blev der handlet mange heste.

Når Walther var der, skulle vi altid handle.
Jeg husker mange lørdage, hvor vi sad i Tutten på travbanen og hele sjakket var der; Linde, Chris, Hagemann, Wilhelmsen, H.P Sørensen, Bent Ole Retvig, Jørn W. hansen, Dyrhberg, Amitsbøl og 50 andre.

Her kunne den samme hest blive handlet 2-3 gange samme eftermiddag, det var tider!

Ja alt har en ende og Walthers ende er nu kommet her på denne jord, men jeg er helt sikker på, at Walther nok skal få solgt et par krikker til Sct. Peter, så Gråskæg, de sidste ord jeg vil sige inden du smutter er: klar, eet, to, kør...

Jan Tunow

1 kommentar:

RAHIM OLSEN sagde ...

God dag Hr. Karsten Bønsdorf

Det er virkelig sjov/pusit at læse Jan tunows mail. Jeg har mødt først gang Hr. Jan Tunow s 1967 på Mallorca, han ejet et rejse bureau osv. Jeg har ikke set ham siden.( men jeg har kendt moderen Anita Tunow. Det sværre hun er død for nogle år siden) Jeg viste godt at han var en gode traver på Charlottenlund
Jeg håber at han liver i velgåenhed og god helbred..
Mange varme hilsener til dig
RAHIM (mit rigtigt navn vil jeg beholder incognito)