onsdag, december 30, 2009

Bongo mindes Walther

Fra hans Jørgen Poulsen - vel mest kun kendt under navnet BONGO har jeg modtaget følgende:

MIN HELT WALTHER KAISER!

Da jeg i en ung alder efterhånden fandt ud af, at min krop ikke var helt enige i mine tanker om at blive galop jockey begyndte jeg langsomt at ”sive” over i travstaldene på JVB i stedet for og her lærte jeg hurtigt navnet Walter Kaiser Hansen og kende, idet han på det tidspunkt virkelig var travsportens ”coming man”, efter den langvarige dominans efter Niels Jan Koster og hans lærling Mark Ingdam.

Jeg så selv Walther første gang ”live” da han kom på JVB med Aurex Bingen til Jydsk treårs Grand Prix i 1958, hvor en meget ivrig fotograf, der sprang frem, fik Aurex Bingen til at springe i mål, men om den havde slået lokale Arnhem med Preben Munch, er en anden sag.

Da jeg selv senere flyttede til hovedstaden var jeg hurtigt at finde i stalden hos min ”helt”, men på det tidspunkt var der vel omkring ti forskellige drenge, der stillede op hver eneste løbedag for at hente varmt vand ved Tutten, så derfor skiltes ”vores veje” meget hurtigt og sjovt nok blev jeg så selv senere en brik i de championater, som Jørgen Olsen vandt og det var jo ham, der fik skubbet Walter Kaiser Hansen ned fra tronen på Charlottenlund.

Jeg syntes helt klart også, at Walther Kaiser skal huskes for sin egenskab til at lade de unge mennesker komme til i løbene.

I hans velmagtsdage var det næsten kun i jockeyløbene, at staldfolkene kom ud at køre løb, men hos Walther fik man altid chancer for at vinde løb og hans førstemand ville i mange år altid være favorit til at blive jockeychampion og man kan se på senere trænere som Dan Jensen, Aksel Pedersen og Torben Fischer, at han også kunne ”uddanne” kommende trænere.

Sjovt nok fik Walter Kaiser aldrig noget kendt øgenavn i sporten, hvilket nærmest var automatisk på den tid og han var heller ikke en der skabte de store overskrifter som kusk i løbene, og han var absolut ikke den flittigste træner man kunne finde på staldterrænet, men han har haft en utrolig indflydelse på sporten igennem hele sit liv.

Som man kan læse i de tidligere indlæg var Walther Kaiser en ivrig handelsmand og han skaffede faktisk mange nye hesteejer til sporten, med sin store sociale omgang og lad mig slutte af med en lille anekdote, hvor han en aften tilfældigt mødte den tidligere amatørkusk og racerkører Jørgen Ellekær i byen.

På det tidspunkt havde Walter Kaiser fået sig en farvet (meget sort) veninde og Jørgen Ellekær (der på sine bedste dage kunne underholde en helt restaurant), fik den idet, at han gerne ville kysse Walthers nye veninde, idet han aldrig havde kysset en neger før!!

Walter Kaiser var jo ikke meget for denne private indtrængen, der blev forsøgt, men gik til sidst med på forslaget (mon der var nogle af de to herrer der havde spurgt kvinden om lov først?), men da Jørgens læber var omkring to centimeter fra den noget forbløffet kvindes læber, trak Jørgen sig pludselig meget hurtigt tilbage, idet han havde kommet i tanke om, at han mor engang havde fortalt ham, at Negerkys (flødebolle) feder!!!

BONGO

Ingen kommentarer: