torsdag, oktober 01, 2009

Fortidens synder

Der er for alvor kommet gang i debatten i travets verden - en debat man kunne have ønsket sig for lang tid siden - og også en debat, der kunne have løst op for mange ting på et tidligere tidspunkt.

I Skive er de sure - meget sure. Og som jeg læser det på travdanmark.dk, så er de især sure over at Fyens Væddeløbsbane er udnævnt som A-bane.

Den problematik vil jeg slet ikke tage stilling til, for som jeg har skrevet i et tidligere indlæg her på bloggen, Dilemma - så er der ikke vedtaget nogen handlingsplan, der indeholder begrebet A og B-baner i Danmark.

Det er fortsat min opfattelse, at der bør komme styr på handlingsplanen før man kan udarbejde en ny sæsonplan for 2010.

Men når det så er sagt, så ligger dansk travsport som den har redt!!

Og det er fortidens synder, der nu - igen - har indhentet os.

Der var engang da dansk travsport -læs Charlottenlund Travbane - var en af landets førende sportsarenaer med internt TV-anlæg med professionelt TV studie, TV-reklamer, dommerkameraer, fyldte stalde, hvor trænerne havde ventelister, hvor det var attraktivt at være sponsor for store internationale firmaer etc.

Og vi skal såmænd kun omkring 30-35 år tilbage i tiden.

Dengang var spilleudbudet anderledes - man kunne spille på trav, galop, brevduer, cykelløb, og fodboldtips.

Det gjorde situationen ulige nemmere.

Et forfejlet og ikke helhjertet forsøg på at skabe danske tilstande ved at indføre V6-spil i 1984 skabte dog lidt optimisme og i øvrigt en lang bedre sport.

I slutningen af 80-erne blev Lotto-spil indført i Danmark.

Det lykkedes Hestesportens politikere at overbevise politikerne på Christiansborg, at trav- og galopsporten skulle have hjælp. Man fik omkring 20 - 22 millioner kroner årligt - og det var penge, der var tiltænkt til indførelsen af et fælles toto-system - DanToto - samt til modernisering af faciliteterne på væddeløbsbanerne.

Desværre blev disse Lotto-penge en sovepude for Hestesporten - pengene blev ikke altid brugt til det, de var tiltænkt til. Samtidig affolkede DanToto banerne og den negative spiral begyndte.

Hestevæddeløbssporten var på vej mod en fallit, der ville betyde lukning af flere baner.

Der blev grebet ind fra Christiansborg.

Dansk Tipstjeneste - nu Danske Spil overtog totalisatorbevillingen, og der blev opstillet nogle vækstmål, som imidlertid ikke kunne overholdes, hvorefter der igen kom til et politisk indgreb, og Hestesporten kom på Tipsloven, populært sagt.

I den forbindelse blev Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond (HFF)oprettet. Fonden modtager sine midler fra Kulturministeriet, med hvem man har oprettet en såkaldt resultatkontrakt om udviklingen inden for sporten.

Indeholdet i denne kontrakt er afstemt med sportens organisationer, Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop.

HFF står som ansvarlig for at sporten lever op til resultatkontrakten over for Kulturministeret, og har derfor en forpligtigelse til at påse, at de krav, der er opstillet, søges opnået.

Igennem flere år har HFF bedt sportens organisationer om at få orden i eget hus for at kunne opnå delmålene - samt at få lavet en handlingsplan for fremtiden.

Den tidligere formand for HFF, Jim Stjerne gik på et tidspunkt ud og sagde, at der ikke er plads til så mange væddeløbsbaner i Danmark, som der var - og fortsat er.

Sporten skulle komme med en løsning.

Den er aldrig kommet.

Derfor fik HFF sat arbejdet med en handlingsplan i gang i fjor - oplægget blev offentliggjort i juni måned og kan ses i sin helhed på heste.org

Heraf fremgår det, at man fortsat vil have samme antal baner, men nogle baner skal køre lidt færre løbsdage og med mindre præmier i ordinære løb.

Til gengæld etableres et V6 efter svensk/gammelt 80-er forbilled med indl. afdelinger og finaler med store præmier.

Lunden er tiltænkt at have 20 sådanne dage med 6 løb a 55.000 kroner, Århus og Aalborg hver 20 dage med 6 løb a 50.000 kroner.

Nu er Fyn også nævnt som en A-bane, så fordelingen af antal løbsdage til de tre nævnte baner bliver nok anderledes. - Hvis altså en handlingsplan med dette indhold vedtages.

I oplægget til handlingsplanen er det anført, at Billund, Odense og Skive hver skal køre 22 dage - hver have en storløbsdag - og i øvrigt køre 5 løb pr løbsdag om 10.000 kr og 4 løb a 8.000 kroner.

Det er selvfølgelig et tilbageskridt, men vel ikke livstruende for de enkelte baner

Jge har tidligere efterlyst indførelsen af et V6-spil, der går på skift mellem banerne - og jeg er overbevist om, at et V6-spil med højere løbspræmier vil virke stimulerende for sporten.

Det er jo en gang lettere at få nye folk ind i sporten og beholde de eksisterende, hvis man kan henvise til, at der er mulighed for at deltage i løb med førstepræmier på 25.000 kroner hver eneste uge - end kun at fortælle om en førstepræmie uge efter uge på 7.500 kroner.

Det er dansk travsports fremtid det gælder nu - det er den samlede danske travsports fremtid det gælder. Ikke kun Skives.

I alt for mange år er udviklingen i dansk travsport blevet præget af snæversynethed og skelen til hvad der er bedst for min egen bane.

Derfor har HFF nu taget roret - og hvad enten Skive vil eller ej - så er det nok HFF, der kommer til at bestemme fremtiden for dansk travsport.

Kort sagt - danske travsportspolitikere har selv spillet sig deres indflydelse af hånden.

Ingen kommentarer: