onsdag, november 05, 2008

Vi gør som vi plejer...

Vi gør som vi plejer - så gør vi ikke noget forkert

Er det sådan, de mener i Sportssekretariatet i Dansk Travsports Centralforbund i forbindelse med udarbejdelse af propositionerne for P-årgangen.
I Væddeløbsbladets November udgave , der udkommer i næste uge - du kan allerede nu se kalenderdelen på nettet - er propositionerne for travets årgang 2007 - altså P-årgangen offentliggjort.

Jeg er ikke gået længere ind i udformingen af propositionerne m.h.t takster og præmiesummer, men til gengæld er jeg faldet over en ting, som jeg troede bestyrelsen i DTC havde taget hånd om for at ændre - nemlig POINTSBEREGNINGEN!

Hvis du ikke ved det, kan jeg fortælle dig,. at netop POINTSBEREGNINGEN i år har kostet dansk travsport - og især danske opdrættere - en masse goodwill fra svenske trænere og hesteejeres side.

Til Derbyet kom Jägersro-hesten M M Line fra Thomas Uhrberg ikke med, fordi Uhrberg ikke var opmærksom på, at han skulle anmelde M M Line til Pointsberegningen, der fandt sted 14 dage før Derbyprøven.

Det samme blev senere tilfældet, da Stig H. Johansson ikke fik meldt Nikita Night til Kriterium Hoppe Løb.

Uhrberg blev så oprørt, at han - der ellers er en stille og rolig mand - boykottede Derby og Elite-auktionen - normalt har Uhrberg altid været på plads og har gennem årene købt flere heste.

Og Nikita Nights ejer, Olle Leven, der har været meget interesseret i at støtte dansk travsport, er i dag en meget skuffet mand.

Jeg ved, at DTCs formand, Knud Erik Ravn var meget inde over problematikken i forbindelse med de to eksempler, som jeg nævner ovenfor, og jeg havde faktisk troet, at der ville komme en ændring - i hvert fald når nye propositioner skulle skrive ud.

Og mon ikke der gennem årene har været andre udenlandske trænere og hesteejere, der er faldet i denne unødvendige grubbe.

Tag et kig på disse propositioner - alle datoer for forfeits er angivet, men der er ikke angivet en dato for Pointsberegning!

Hvorfor ikke? - hvis det nu er så vigtigt at skulle have denne Pointsberegning!

Og hvorfor skal vi have en Pointsberegning?
Jo, det er for, at en tophest, der enten kvajer sig i f.eks. Derbyprøven eller ikke starter der - alligevel kan komme til start i Derbyet!

Efter min mening holder det ikke - er hesten ikke i stand til at kvalificere sig på lige vis med andre, så er den bare ikke startberettiget.

Jeg husker for mange år siden kom Latrick Guy med i Derbyet, fordi den havde tjent oceaner af penge som 2 og 3 -års - men den kunne hverken stikke eller bekende som 4-års.

Og den endte ikke overraskende uplaceret.
Tiden er til at vi får ændret denne regel, der favorisere nogle ganske få.

Ingen kommentarer: