fredag, november 07, 2008

Den halve sandhed!

I dag modtog jeg bladet Sport & Spil, der udgives af Dansk Tipstjeneste - det er nummer 13 i år, kan jeg se på forsiden, så jeg har ikke helt tjek på, hvor ofte bladet udkommer.

Men hver gang er der mindst en side om trav- og galopsporten.

I den nyeste udgave fortælles der bl.a. om Tipsmidlerne - og om "Tipsmidlerne i Travsporten"
og i den fremstilling artiklen har fået, kan andre uden for sporten meget let få det indtryk, at Hestesporten har fået 87 millioner kroner til den årlige drift - svarende til 8,20% af de penge som Kulturministeriet får af Tipsmidlerne.

Til sammenligning får Team Danmark 7,59%, Dansk Firma Idrætsforbund 3,41% og Danmarks Idrætsforbund 25,11% - bare for at nævne nogle stykker.

Og det er selvfølgelig rigtigt at sådan rent regnskabsmæssigt så får Hestesporten disse penge.

Men det jo kun den halve sandhed!

Hestesporten er i høj grad med til selv at finansiere sit tilskud - ja, måske ovenikøbet overfinanssiere - vi ved det ikke, for vi ser aldrig nogle tal på, hvad DanToto isoleret giver i overskud.

For der er klart - isoleret set - et overskud på driften af DanToto med en rekordomsætning på 636 millioner kroner (tror jeg det var) i 2007.

Mindst 400 millioner af denne omsætning er til svenske løb, og det betaler DanToto en afgift på 4% til ATG af - dvs. at resten 25-30% - går ind i DanTotos kasse.

Der er selvfølgelig driftsomkostninger, men mon ikke jeg rammer nogenlunde rigtig, hvis jeg gætter på ,at DanTotos nettofortjeneste på spillet ,ligger på omkring 10% - dvs. 63 millioner kroner.

Og så er det jo lige pludselig ikke så mange penge at Hestesporten modtager af Tipsmidlerne!

Små 25 millioner kroner.

Men det er rent gætteri, og det kan meget vel være, at DanToto's nettofortjeneste er større - og så er Tipsmidlernes andel tilsvarende mindre.

Derfor tror jeg heller ikke vi skal være så bange for, at den nuværende aftale ændres.

Tilbage til artiklen, hvor man også oplister fordelingen af de 87 millioner kroner, og her undrer jeg mig over, at Galopsporten bliver forfordelt.

Det har nemlig altid været en klar aftale, at Galopsporten var 15% af den samlede Hestesport.

Når man ser på, hvad Dansk Travsports Centralforbund og Dansk Galop hver især modtager, så kan man se, at Galopsporten bliver snydt.

De får kun 11,1% af det samlede driftstilskud på 9 millioner - nemlig 1 million kroner - mens Travsporten får resten - otte millioner kroner.

Retteligt skulle Dansk Galop have haft 1,35 millioner kroner - nu får de altså blot 1 million.

Og Travsporten får tilsvarende får meget.

Og det er ikke en halv sandhed - det er den hele!

Ingen kommentarer: