søndag, februar 07, 2010

Travsekretariatet: Hvad med lidt nytænkning?

Jeg har  set på propositionerne for marts måned, der er lagt ud på nettet og som også snart kommer i februar-udgaven af Væddeløbsbladet.

19 løbsdage er der i marts - heraf skal Travssekretariatet laver startlister til de 17, idet Nykøbing Falsters Dennis Stensbæk selv klarer opgaven.

Hvad der slår mig er, at man er totalt fastgroet i det modus, der betyder, at mandag formiddag skrives der til start til løbene torsdag (det er så Nykøbing) fredag (JVB) og søndag (Lunden) og at man onsdag skriver til start til hhv. mandag (Skive/Aalborg)  og den følgende onsdag (Billund/Odense).

Sådan har vi altid gjort - og det bliver vi så ved med.

Tidligere var det nødvendigt med disse anmeldelsesfrister p.gr.a. LøbsGuiden/Travoggalop, men nu kommer dette blad jo ikke længere, så hvorfor havde de samme anmeldelsesfrister?

Og Danske Spils programavis udkommer tirsdag med spillelister til danske løb til løbene onsdag, torsdag og  fredag, mens fredagsudgaven har spillelister til lørdag, søndag, mandag og tirsdag.

Det virker da især nærmest tåbeligt, at man onsdag formiddag skal skrive til start til den følgende onsdag, når det slet ikke er nødvendigt.

Det burde være sådan, at man skrev til start mandag til fredagsløbene, onsdag til lørdag/søndag/mandag og tirsdag, og torsdag - eller måske fredag til onsdag-løbene.

På den måde er der fortsat tid til at lave et baneprogram, og få det udsendt pr. post til de, der måtte ønske det.

Det er jo almindeligt kendt fra udlandet, at jo tættere på en løbsdag, der skrives til start - jo færre sletninger på grund af sygdom.

Desuden vil mit forslag til ændrede anmeldelsestidspunkter også have den fordel, at man får mulighed for at samle op på heste, som måske har galoperet en chance væk fra start tirsdag aften på Jägersro. Den kan så nå at komme med i programmet til Lunden, søndag.

Og så kan jeg i øvrigt undre mig over, at mens der alle andre steder inden for sporten er sket en nedgang i antallet af ansatte, så er det ikke sket på Travsekretariatet, hvor der fortsat er tre ansatte, selv om antallet af løbsdage siden 2005 er faldet med 19%  = 42 løbsdage.

Jeg var i sin tid fortaler for en centralisering af anmeldelsesfunktionen og dermed oprettelse af en fælles travsekretariat.

Det er jeg ikke længere.

Sekretariatet betjener blot seks af de ni baner, og jeg tror faktisk, at de midler man i dag bruger på Travsekretariatet kunne bruges bedre ude på banerne.

Ingen kommentarer: