fredag, december 04, 2009

"Jule"mysteriet

Tak for de mange henvendelser pr telefon og mail jeg har fået i forbindelse med opklaringen af "Jule"mysteriet.

Jeg tror Poul Henriksen, Viborg har den rigtuge historie.

Her er i hvert fald hans forklaring:

Hej Karsten!

Ang. julemysteriettroede jeg først, at de to ældre herrer fra Jylland
havde indtaget noget, der var stærkere end rottegift, men ved nærmere
eftertanke dæmrede hukommelsen lidt, og jeg gik i gang med at efterforske
lidt. Så her er et svar fra en tredje ældre herre fra Jylland.

Rappe Frosty var ejet af Audun-Poulsen, også kaldet "skibsrederen", og
som hans øvrige heste skiftede også Rappe Frosty tit træner. Alene i dens
sidste sæson (1976) var den
først hos Harry Carstensen, så hos Leil Løfgren, som var så "uheldig" at
vinde med den, så den blev skiftet
tilbage til Carstensen, og for at det ikke skal være løgn, gik den endnu
en gang til Løfgren lidt senere. På et tidspunkt blev
selveste Johannnes Frømming hentet op for at køre samme ejers Oberst
Aconto, og den vandt selfølgelig legende let. Så fik ejeren den ide, at
Oberst Aconto og Rappe Frosty skulle til Tyskland i træning hos Frømming, så Rappe Frosty fik lov at opleve sin´femte træner bare dette år.

Kort tid efter kunne man læse i Væddeløbsbladet nr. 54 1976, at Rappe
Frosty var omkommet under en transport, og man troede, det var af kolik,
men en obduktion viste, at det var en stryknin forgiftning, og det blev en politisag, da flere andre heste var døde af
samme årsag. Oberst Aconto vendte senere hjem til flere nye trænere.



Var det sådan, det hang sammeen?

Mail helst - da jeg pt er omme i London

Ingen kommentarer: