lørdag, oktober 31, 2009

Rene Clausen, Nykøbing mener...

Jeg har modtaget nedenstående indlæg fra Rene Clausen, landsdommer, heste-ejer m.m.omkring Handlingsplanen.

Hej Karsten

Jeg er enig med dig at HFF har taget magten og jeg også enig med dig, at banerne aldrig selv var blevet enige om en sæsonplan incl. præmiefordeling selv uden at det var gået op i ”hat og briller” men så ophører enigheden også.

Jeg kan ikke forstå, at omfordeling af præmie midler skulle løse nogen af de problemer som der i travsporten, nemlig INGEN OMSÆTNING (eller meget lille) På Lunden 3. største løbsdag (kriteriet) ville 2 spillere have fået 75.000,- kr. hver, hvis de havde ramt V65, hvordan helvede skulle man få nye folk på banen med den omsætning (ja ved godt at 1 spiller fik over en ½ mio kroner, men jeg ved også hvor svært det er ..) Der blev udbetalt flere penge i præmiesum end der var i omsætning – tænk over det …

Ledelsen i sporten er en gang amatører, som efter min mening slet ikke er i sync med virkeligheden. Fokusbanerne er valgt efter hvor mange der bor i ”byen” og ikke efter noget som helst andet (Kurt Damsgaard mening i mange år ..) Ved de at mange spiller via internet …..

Hvad er den logiske forklaring på at Billund og Falster begge har 20 løbsdage men der er 750.000,- kr. i forskel på præmie tildelingen – hvorfor ? andet end historisk ??? Der bor flere i Guldborgsund end Billund.

Det samme kan siges om Skive og Odense, lige mange løbsdage men stor forskel i præmiesum, det giver jo god logik at Odense og som har 8 heste i træning, gør at Skive skal flytte 50 heste til Odense så de kan lave løb - god økonomi for hesteejerne – nåh nej det ved de ikke noget om i HFF – de ejer ikke hest ….

Hvis krævet er, at der skal komme mange til trav hvorfor er Bornholm så ikke AA bane, i stedet for B2

De 2 baner som er ved kører Travsporten på ”røv og albuer” (Lunden og Århus) bliver belønnet for deres uduelighed ved at få tilført flere penge, dette til trods at Århus har den dårligste bane i DK og fået udbetalt præmiepenge frem til år 2020 …. - jeg tror ikke, at man kan nævne 10 personer i DK, som synes at Århus har en god bane. Jeg husker at der var stillet en masse betingelser op, for at Lunden skulle have penge til renovering af banen, men det har HFF måske glemt .. (Ved godt at Lunden blev ramt af en konkurs, men det ændre jo ikke ved, at der ikke er sket noget …)

Nu sidder den selvfede og selvglade Knie i spidsen for travsporten og bestemmer, jeg kan kun sige held og lykke for travsporten fremover …

Nogle spørgsmål:

Spiller Knie, Damsgaard, Nørgaaard selv (mit gæt – nej) Skal man det for at forstå problemer – ja det skal man efter min mening.

Er de hesteejer – (mit gæt – nej) Behøver man det - hmmmmmmmmm

Går de jævnligt til trav – (mit gæt – nej) Behøver man det – JA så kommer man da i sync med virkeligheden.

VI propper nu penge i DTG (eller hvad det kommer til at hedde) har vi ikke prøvet det før ….. Vågn op – ansæt dem som provision lønnet i stedet for – ingen sponsor – ingen udgifter.

I mine øjne er der kun en redning (måske 2). Den første er at ATG overtager Dansk Travsport og efter min mening kan det kun gå for langsomt.

Den anden er, at alle banerne bliver til et selskab, hvor så en professionel bestyrelse tager de nødvendige beslutninger, dette kræver så at det nogen som har forstand på drift, spil, event og som tør at skærer ind til benet og at der ikke er nogen hellige ”køer”. Dette ville formentligt aldrig kunne lade sig gøre, da nogle af banerne er Aktie selskaber og nogle medlem ejet og tro på at de ville opgive dette uden at få indflydelse fremover ……

Der er kun 2 travbaner som har et baneunderlag som kan bruges til trav og det er Ålborg og Lunden, sats på dem som A baner, resten er så B baner på lige vilkår. D.v.s. se på hvad banerne bruger på drift, løn o.s.v. Personligt forstår jeg ikke at der skal være flere end 2 ansatte på banerne. På NFT er der en Baneforvalter og en Direktør. På NFT har vi også startmelding og samtidig varetager Direktøren også regnskab for træner m.v. fra andre baner.

Lukker man baner så mister man hesteejere og spillere - det er fakta. Færre end 30 løbsdage gør at det er svært at have en restaurant, faste folk til at betjene boderne m.v. Det er også meget vigtigt at man kører på faste dage, så folk kan finde ud af hvornår der er trav, i dag er det helt umuligt at finde ud – specielt efter at man ikke får noget travprogram.


Jeg kunne blive ved, men jeg har valgt at stoppe som bestyrelsesmedlem på NFT og som Landsdommer i stedet for, da jeg har vurderet at selv i mod ”tåber kæmper guderne forgæves”


Venlig hilsen
René Clausen
Forhenværende: Landsdommer, bestyrelsesmedlem, spiller m.v. dog stadigvæk hesteejer.

Ingen kommentarer: