fredag, oktober 30, 2009

Fra Allan Loft har jeg modtaget..

Allan Loft - mangeårig freelance skribent ved Væddeløbsbladet - har sendt mig en kommentar til situationen i dansk travsport.

Den følger her:

Jeg har lige øjet hovedpunkterne i den nye handlingsplan for hestevæddeløbssporten. Min første tanke var: dræner man nu ikke Bornholmsk travsport?

Den nye handlingsplan forekommer mig i bund og grund fornuftig omstændighederne taget i betragtning. Omstændighederne er her først og fremmest de faldende tilskud fra Danske Spil til HFF.

Det er også fornuftigt i det hele taget at have strategi- og handlinsplaner, så man har noget at holde sig til i arbejdet med at genopbygge og konsolidere hestesporten.

Det er selvfølgelig beklageligt, at der må ske en ulige fordeling blandt banerne, men henset til de knappe midler er det nok mest hensigtsmæssigt at dele banerne op i et A og et B hold. Og satse på at banerne omkring de fire største byer i Danmark får fuldt blus på! (Det ved jeg det vil Skive nok anke en del over, men folkene i Skive Trav skal nok vide at lade høre fra sig).

Men min første tanke var altså: hvorfor er Bornholm ikke blevet en A bane? Eller i hvert fald en bane med en status for sig - en status mellem A og B f. eks.?

Travsporten er folkeeje på Bornholm. Der er masser af opdrættere, hesteejere og spillere/tilskuere. Der er liv og glade dag på lægterne hver løbsdag. Om sommeren, altså i den solrige sommerferieperiode, tiltrækker banen enormt mange af øens talrige turister. Mange af disse turister kommer fra andre dele af Danmark - de kommer "ovre fra", som de siger derovre på øen. Der er altså en masse danskere, som gør deres første besøg på en travbane, mens de er på besøg på Bornholm. Derfor bør Bornholm ekstra tilgodeses, fordi den i den sammenhæng fungerer som en ambassadør for travsporten.

Når disse førstegangsbesøgende kommer hjem til deres egen egn, har de måske stadig smag for at gå til hestevæddeløb. Den smag får de jo ikke i samme omfang som nu, hvis forholdene på Bornholm bliver forringet. Hvis der bliver færre præmier at køre om, dræner man måske bornholmernes lyst til at investere i gode heste eller i heste i det hele taget. Så bliver løbene på Bornholm måske en tak for middelmådige, og dermed for uinteressante. Og så kan banen blive sendt ud i en negativ skrue og dermed ikke være den publikumsmagnet, den hidtil har været.

Så derfor synes jeg, at de 300.000 kr. banen er gået ned i præmiebudget for 2010 i forhold til 2009 er et dårligt signal. Hvis man bare i første omgang bibeholdt 2009 niveauet, kunne man holde status quo og dermed nurse en god ambassadør for sporten. De 300.000 kr kunne sagtens findes i den fordeling, der er foretaget nu uden at ødelægge det principielle mål med planen.

Jeg tror ikke det gjorde noget hvis der var virkelig topsport på Bornholm et par gange i juli - august - det vil give effekt på Bornholm selvfølgelig, men absolut også i resten af Danmark.

Bornholmerne kan selvfølgelig også tale for sig selv. Jeg vil blive forbavset, hvis de ikke ser på det på samme måde som jeg.

Allan Loft

Du er også velkommen til at sende mig din mening på kabo@casa35.com

Jeg skal gøre opmærksom på, at disse gæsteblogs ikke nødvendigvis er et udtryk for min opfattelse af tingene

1 kommentar:

Unknown sagde ...

Allan Loft har jo ret....

Jeg kan kun give Allan Loft ret i ovenstående. Bornholms travbane har igennem alle år kørt om lavere præmier og modtaget lavere drifttilskud fra DTC. Dette til trods for, at man stort set kan genere den samme omsætning som flere af de øvrige provinsbaner og ikke mindst kan tiltrække en masse folk ud på banerne og, som Allan Loft skriver, agere ambasadører for travsporten.

De penge Bornholm er sat ned i præmietilskud må da kunne findes andre steder. Ellers går det nok som Allan Loft påpeger, travsporten på Bornholm vil dø.