I næste uge er det slut med et landsdækkende trykt programblad for trav- og galopsporten.
Det sker efter Danske Spil har valgt at bruge sine marketingskroner på anden måde, nemlig ved at udgive et gratis programblad.
Og det kan man jo hverken fortænke eller forhindre dem i.
Som bekendt har jeg siddet som chef for Væddeløbsbladet og LøbsGuiden i 10 år, og har i det hele taget været mere eller mindre tilknyttet bladet helt tilbage fra 1971 og kender således lidt til såvel bladets drift som økonomi.
Jeg er overbevist om, at det at der ikke udkommer et landsdækkende ugentligt trykt organ om trav- og galopsport vil være hæmmende for udviklingen for sporten.
Jeg vil også mene, at hvis man nu kunne nøjes med at udgive et blad om ugen - omfattende programsider, tips, referater, close up etc. samt V75 så kunne der skabes en nogenlunde økonomi i en fortsat drift.
Men hvordan kunne det blive muligt?
Jo, her kommer sæsonplanen ind i billedet.
Der skal nemlig kun være væddeløb i Danmark i perioden torsdag - mandag - dvs. væddeløbsfri tirsdag og onsdag.
På den måde kunne man fortsat lave et programblad til alle baner, der ville kunne give spillerne overblikket og forhåbentlig også kunne være med til at fastholde interessen for trav- og galopløb.
Og så forekommer det mig i øvrigt utroligt, at man endnu ikke har fundet ud af, hvordan banerne skal lave deres egne programmer, men at dette først tidligst kan ske fra den 1. november.
Det her er jo noget man har vidst om i lang tid, og det oplæg, som banerne har forkastet, burde have været forelagt dem på et meget tidligere tidspunkt.
1 kommentar:
Hej Karsten
Selvfølgelig lukker Løbsguiden. Produktet er jo håbløst - og har været det i rigtig mange år. Også dengang du var redaktør. Og man kan jo ikke tvinge folk til at købe det, som tilfældet (desværre) er med Væddeløbsbladet.
Men hvorfor ikke lave en Løbsguide, som folk gider at købe? Kig på målgruppen og find ud af, hvad kunderne egentlig efterspørger.
Hvis man ellers fik fat i kvalificerede folk, kunne man enkelt lave en dagsordensættende hestesports-journalistik (hvis man altså fik lov oppefra), da bladet jo er stort set uden konkurrence i Danmark. Det er helt enestående som skrevent medie at have en (rimelig stor) kundegruppe helt for sig selv! Medierne er jo ligeglade med hestesporten - og diverse websites er på journalistisk amatørniveau.
Netop derfor er det helt enestående, at Løbsguiden sælges så lidt, som tilfældet har været.
Bladet bygger videre på en eller anden "spild-af-plads"-overlevering fra tidligere tider, hvor bagatel-agtige noter, ligegyldige opremsninger og ukvalificerede tips fylder det meste. Tipsene er på en dårlig dag helt ligegyldige. Og det mest relevante stof for gruppen af spillere - closeup og kuskekommentarer - er pillet ud.
Blandt det værste plads-spild i Løgsguiden har været:
BANEINTRO: I introen til de danske baner skriver en kontormus oftest hvilke heste, der starter den dag! Som alle kan se på startlisterne!
I stedet for at lave udfarende journalistik, miniportrætter af de aktive eller banerelevante småhistorier.
TIL STORLØB: Her gentages flere gange i løbet af sommeren (senest i kriterie-nummeret) en for løbene ligegyldig præsentation med opremsninger af afstamninger og resultater tilbage fra to- og treårssæsonen. Og man kan ikke engang kan finde ud af trykke en closeup fra Prøverne eller interviews med trænerne bag favoritterne! Man skal være hesteejer, opdrætter eller avlsnørd for at finde det interessant. Hvilket Klaus Storm og et par stykker flere jo er. Men I køber bare ikke nok blade!
TIPSSERVICE: Helt udokumenterede tips (8-5-7 - outs 4) til de svenske baner. Det er mindst 30 år siden, at nogen spillere i Danmark placerede væddemål, fordi der står nogle tal på et stykke på papir fra en tipper, som man hverken kender eller har et forhold til.
REFERATER: I stedet for at nævne ALLE vindende heste i fed skrift i referaterne (af hensyn til hesteejerne), skal man selvfølgelig gå efter DEN ENE GODE HISTORIE, som IKKE er blevet sagt på Racing Live. Som de fleste folk altså IKKE kender i forvejen. Det er jo det ganske enkle krav til NYHEDSjournalistisk, at folk ikke kender eller har hørt det hele i forvejen. Og hvorfor referere 10 løb, som 90 procent af målgruppen har set i forvejen?
Historierne skal derefter skrives, vinkles og sælges som på ethvert andet dagblad. Så folk vil betale for at læse den!
Jeg kunne nævne flere emner til gode historier, som ville interessere bredt i skaren af danske hestesports-entusiaster, men jeg gider ikke. Bladet lukker jo. Heldigvis og desværre.
Heldigvis fordi det jo er spild af penge, når man alligevel ikke når over skoleblads-niveau. Desværre, fordi det kunne have været så godt.
vh Lars
Send en kommentar