søndag, august 20, 2006

Vi skal have en Derbylodtrækning!!

Jeg trækker lige en gammel kæphest af stalden igen, efter at have overværet "lodtrækningen" til Pitstop Dansk Trav Derby på Lunden søndag eftermiddag.

Det er jo i princippet ingen lodtrækning, men en fordeling - ja, jeg vil endda gå så langt at sige - en forfordeling af startsporene.

Det gamle bibelske ordsprog, "Den der har skal mere gives" passer desværre alt for godt til den filosofi, der ligger til grund for den metode, man har valgt til at (for)fordele startsporene i årets vigtigste løb på.

Jeg er da helt med på, at det skal kunne betale sig at vinde en af Derbyprøverne, men jeg mener at det er helt urimeligt, at disse vindere skal kunne sikre sig de bedste spor med deraf større vinder/placeringschance i derbyet.

Nej - lad først vinderne af Derbyprøverne trække lod om startsporene i første række - og så resten bagefter.

Så får vi ikke blot et meget mere retfærdigt løb - vi får også et meget mere seværdigt - og med stor sandsylighed - også et meget mere spændende løb.

Allle derbyets deltagere har betalt samme pris for at deltage - nogle har i en sidste prøve vist sig bedre, men det berettiger dem ikke efter min mening til at have en uforholdsvis stor fordel, fremfor ikke-vinderne.

Og det er trods alt stadig væddeløb vi afvikler.

Karsten Bønsdorf

Ingen kommentarer: