mandag, marts 27, 2006

Lunden har overlevet sig selv!

I aften er der generalforsamling i Det Danske Travselskab, der driver Charlottenlund Travbane.

Jeg tror, det bliver en generalforsamling, der ikke blot vil tage lang tid, men hvor man meget vel - akkurat som i fjor - kan komme ud for, at den siddende bestyrelse kommer i mindretal.

Det var jo helt klart ved den sidste generalforsamling, at stemningen for at lukke for al daglig træning på Charlottenlund Travbane bestemt ikke var til stede! - Og jeg har svært ved at forestille mig, at den opfattelse skulle være ændret.

Desværre!

Jeg tror, at løbet er kørt for den mere end 100 år gamle bane.

- Der er ingen lokale hesteejere mere - og spillet er jo deprimerende uanset hvor meget Bundgaard søger at gøre det til en succes.

Jeg har i mange år været fortaler for, at Charlottenlund Travbane skulle bestå.

Det er jeg ikke længere.

Detvil koste alt for meget at istandsætte og vedligeholde bane, tribune og stalde - og til glæde for hvem?

Tilgangen af såvel aktive på staldsiden som nye hesteejere kan man vel hvert år tælle på en hånd. Og tilskuere bliver der heller ikke flere af.

Man gjorde sporten en meget stor bjørnetjeneste ved at flytte trænerne til Skovbo.

Man lukkede et miljø - et unikt miljø på staldsiden - og det kan aldrig genskabes.

Det er heller ikke det samme at komme på banen mere.

Der er jo ingen sportslige profiler som f.eks. i Skive.

For små 20 år siden havde vi Juul, Kjærsgaard, Max Nielsen, Axel Jacobsen m.fl. som frontfigurer - der var gang i foretagendet - der var københavnske hesteejere - og spillere og tilskuere.

Juul og Jacobsen kæmper stadig, men ikke på samme niveau - trods alt - og hvor længe er det siden, der har været en seriøs kandidat til de store løb, der har været trænet på Lunden?

Og med det, så mener jeg en rigtig årgangshest.

Vi skal vel tilbage til Rudolf le Ann!

Hvad synes du?

Karsten Bønsdorf

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej Karsten.

Jeg giver dig fuldstændig ret. Hvorfor ikke køre løb på Skovbo, som jo så klart er en bedre bane. Sælg "Lunden" og flyt alt til Skovbo. Brug pengene på Skovbo og opgradèr alt dèr !!!! Større samhørighed mellem Nyk.F og Skovbo. Større gavn for alle parter. Nu vel, ved jeg at argumenterne for at beholde "Lunden" ofte er Nordsjælland`s heste ejere. Men en træner som Ken Hansen tager jo alligevel til Nyk.F og starter sine heste, bare for at tage et eksempel (Han holder til omkring Fr.sund). Som aktiv amatør ser jeg bare tiden er forsvundet fra "Lunden" og hvad dertil hører..............

Anonym sagde ...

Nu er jeg selv i en alder hvor jeg ikke husker de gamle dage som Karsten beskriver dem, samtidig bor jeg i det vestjyske, hvlket jo ikke lige gør mit tilhørsforhold til lunden til noget unikt...men travsporten har altid været en stor del af mit liv...med forældre der havde deres gang på banen i Billund fra den startede, både som spillere og hesteejere, har jeg fået sporten ind med modermælken...

med hensyn til Lunden og dens nuværende situation synes jeg det er deprimerende at se både startlister og resultater fra banen...kunne man i det hele taget gennemføre en løbsdag uden heste fra Sverige?...På seneste løbsdag havde man ni løb....de fem blev vundet af udenlanske opdrættede heste...altså fire løb vundet af danske...hvilket faktisk er flot set i forhold til tidligere resultater fra en løbsdag, har da ser eksempler på løbsdage uden danskopdrættede vinere overhovedet...!

Hvad er løsningen?......findes den virkelig?.....ja...jeg har ikke løsningen, og hvis jeg havde lavede jeg nok det forkerte i mit liv, ikke bare Lunden, men hele travsporten har en kæmpe opgave foran sig, det vi i første omgang mangler er en rigtig stjerne, ikke en hest handlet i udlandet som Legendary Lover K (med alt respekt, den var godt spottet K. E. Ravn) men en hest som Tarok savnes som humle i øl...!.....

Muligheden var der, da radioens program 3 fremhævede Golden Radio skete der faktisk noget....hesten var bare ikke det rette valg, problemet var bare, at der ikke var et alternativ, ingen hest inden for de sidste fem år har haft talentet til at blive fremhævet og publiceret som i sagen Golden Radio....!.....Sorry....kom lidt langt fra emnet med Lunden....men mener ikke dette kun handler om lunden...det handler om dansk travsport generelt og dens fremtid...!