mandag, december 15, 2008

A day at the races

Hvert år afholder Danmarks ældste forening med tilknytning til travsporten. Dansk Trav Klub - en Julefrokost for sine medlemmer med gæster på Rest. Skjoldgaarden.

Denne Julefrokost fandt i år sted søndag den 14. december - og Janne og jeg samt seks af vore venner - der ikke er travinteresserede - var med!

Optakten var ikke god.

Den Taxa, der skulle bringe vor lille gruppe til Lunden, dukkede ikke op.

Chaufføren var vist blevet forelsket og havde glemt det.

I stedet blev en ny chauffør indforskrevet og med små tre kvarters forsinkelse dukkede vi så op på Skjoldgården.

Og gæt om Uffe, der stod for bestillingen fordi han er Taxa-vogmand, måtte høre noget for det.

På Skjoldgården var man så småt ved at gå gang i festlighederne.

Formand Anders Hendriksen og hans bestyrelse havde fået samlet i alt 120 gæster, - man havde lavet et amerikansk lotteri, og heldigvis - skulle det vise sig - så havde de gemt nogle lodder til os.

Vi blev anvist pladser - selvfølglig ved Bord 7. (7-eren er jo altid god!).

Og så startede frokosten - og løbene.

Hvad skal vi spille, lød spørgsmålet hurtigt til eksperten (det er mig!)

- I skal spille enten Vinder - og så skal hesten vinde - eller Plads - så skal den være blandt de tre første - og I kan spille for 10 kroner op opefter, belærte jeg damerne om. For det var dem, der ville spille!

Og så gik det eller slag i slag for dem - de vandt i hvert eneste løb!
- Ikke store beløb, men bare det, at der hele tiden kunne genspilles var godt.

TV-skærmerne kunne vi følge løbene.

Og hov - hvad var nu det!

Bundgaard laver sejrsinterview iført Racing Live-jakke!

Har man omsider indset det fornuftige - og økonomiske - i at spare transportspenge på at indforskrive en person til at lave disse sejrsinterviews fra Provinsen!

Det var da glædeligt!

Men Vagn Honum er speaker.

Hvor er Rabjerg eller Peter Jørgensen?

Efterhånden er vi gennem det meste af frokosten, og Janne og jeg går en tur over til store tribune for lige at hilse på kollegerne i Presselogen.

I den store spillehal er der meget få mennesker - jeg tror faktisk, at vi er flere på Skjoldgården!

Heller ikke inde i PitStop er der mange mennesker - ja, faktisk forbavsende få.

Vi hilser på Kirsten Juul ved hendes stambord, hvor hun sidder sammen med sine veninder, svigerdatter - og sønnen Michael.

Ovre ved et andet bord sidder en af Lundens mest trofaster støtter, Helga Andersen - søster til legendariske Carl Andersen - Helga misser aldrig en løbsdag.

Inde i Presselogen er der blot to journalister - Lars Donatzky fra Politiken, og Carsten Bundgaard. Og så Martin Timm, der fotograferer.

- Nå Carsten - du er blevet taget til nåde igen - det var da også på tide, siger jeg til ham.

- Hvad mener du?

- Ja, du laver interviews til Racing Live!

Nej - jeg laver blot til Lunden - Palle Vennekilde laver til Racing Live!

Nå, jeg troede du lavede til Racing Live - vi så det på Skjoldgaarden.

Jamen, det er det interne signal!

Så blev man så klog.

Tilbage til Skjoldgaarden igen.

Her havde man foretaget lodtrækningen i det amerikanske lotteri, og Janne havde vundet 2 flasker rødvin.

Jeg siver lidt rundt ved bordene og ender hos den gamle formand Chris, der ser ud til at være i fin form.

Chris var gennem en alvorlig sygdom i august, men er kommet flot over det, og er tilbage i topform igen.

Da jeg jo også har afprøvet det danske sygehusvæsen i eftersommeren, blev der udvekslet erfaringer.

Morten fra bestyrelsen kommer fordi.

- Du har vundet en stor pakke med sild og laks, fortæller han mig!

Det gjorde jeg også sidst, vi var til Julefrokost og det er nogle fantastiske sild, som hans svoger laver på Fyn - mærket er Tenax Sild, Nyborg.

Kan på det kraftigste anbefales - og der er flere forskellige typer.

Jeg går tilbage til Bord 7.

- Du har vundet, lyder det.

- Ja, det ved jeg godt - en masse sild!

- Jamen også en steg!

Og Lone i vor gruppe har vundet en and og en flaske Champagne,

Fint arrangement det her!!

Nu skal hovedpræmien trækkes - det er et Philips 32 tommer Fladskærm.

Sådan et kan vi godt bruge.

Og så trækkes nummeret på Fladskærmen.

- Jamen, jamen - det har jeg, siger Uffe pludselig - og forsigtigt løfter han hånden for at markere, at han har det vindende lod!

Nu var det vist meget godt, at vi også havde bestilt den store Taxa til at køre os hjem.

For vor lille gruppe blev det således en fin og udbytterig dag i Skjoldgaarden.

Men blev nogen af vore gæster tændt på selv at tage til væddeløb?

Næ, men de vil gerne med igen til Julefrokost næste år.

Men det er som om, at det kan væddeløbssporten ikke udvikles af.

Jeg hørte, at omsætningen i totalisatoren på Skjoldgården var på 40.000 kroner. - Det er nok meget mere end normalt, men jeg er overbevist om, at den kunne være højere endnu.

Havde man mulighed for at have flyvende toto-sælgere, der kunne gå rundt ved bordene og modtage indskud, så er jeg overbevist om, at der ville blive spillet meget mere.

Og en samlet baneomsætning på 330.000 kroner på landets hovedstadsbane kan man altså bare ikke stille sig selv tilfreds med - på noget tidspunkt.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Ja Karsten

Flyvende totosælgere er da meget godt, men det løser jo ikke det grundlæggende problem for dansk travsport, at varen ikke er i orden.

Få den i orden, og få så gang i hele palletten af muligheder - så kommer fremgangen, men desværre så sker det næppe - det er i al fald forsømt gennem de seneste årtier.