torsdag, december 14, 2006

Hvor mange sponsorkroner er der i sporten?

Hestevæddeløbssportens Finansierings Fond har nyligt udgivet et omfattende notat over udviklingen i sporten siden 2000 og frem til og 2005.

Det er interessant, men også i nogle tilfælde, meget overraskende læsning.

Hvem skulle f.eks. have troet, at den bane i Danmark – det være sig trav eller galop – der har opnået de største sponsorindtægter i 2005 var Nykøbing F Travbane!

Nedenstående liste har jeg opstillet på baggrund af de regnskaber, som HFF har publiceret i sit notat, som er banernes officielle regnskaber.

Listen viser posten under indtægter, der hedder: Sponsorer og reklamepladser:

1. Nykøbing F Trav 876.695 kr.
2. Fyens Væddeløbsbane 631.111 kr.
3. Aalborg Væddeløbsbane 609.049 kr.
4. Charlottenlund Travbane 497.961 kr.
5. Jydsk Væddeløbsbane 452.931 kr.
6. Klampenborg Galopbane 436.072 kr.
7. Billund Trav 410.353 kr.
8. Skive Trav 223.434 kr.
9. Bornholms Travbane 221.580 kr.

I øvrigt er banernes samlede sponsor- og reklameindtægter faldet fra 6.2 millioner kroner i 2000 og til 4,4 millioner kroner i 2005 – dvs. et fald på ikke mindre end 29 %.

Omvendt er en post, arrangementer og events steget fra 151.000 kroner og til 504.392 kroner – og der er fortsat tale om alle danske væddeløbsbaner.

Tager vi det med i beregningerne, så er der tale om en tilbagegang i de samlede marketing/sponsor-indtægter på 23 %.

Tankevækkende!

Ingen kommentarer: