torsdag, oktober 05, 2006

Har Europa-derbyet en fremtid?

Seks svenske, fire franske, en italiensk og en finsk. - Sådan er sammensætningen af feltet i det europæiske travderby, Grand Prix de l'UET, der køres den 15. oktober på banen i Laval om en samlet præmiesum på 460.000 Euro.

Med al respekt - der er ingen rigtige topheste i feltet.

Og det er desværre sådan hvert eneste år.

For nogle år siden indførte man den regel, at alle travere, der blev født i et UET-land blev anmeldt som åringer, og at første rate i hvert fald blev betalt.

Dette for at få flere anmeldelser og dermed en større præmiesum.

Ja, præmiesummen har man fået, men det kniber fortsat med de store navne, og i princippet er dette Grand Prix jo blot et svensk/fransk anliggende.

Jeg kan ikke mindes, hvornår der sidst har været en danskejet, dansk trænet hest med i finalen.

Handybus var med i 1985 - Rudolf le Ann kvalificerede sig i 1993, men var dårlig efter sejren i sit kvalifikationsløb på Solvalla og kom derfor ikke til start i Rom, hvor finalen blev kørt det år.

Har der været andre?

Det vil jeg ikke udelukke, men jeg mindes det i hvert fald ikke.

Ideen med et stort internationalt løb for 4-åringer er god, men det er ikke godt, når de allerbedste aldrig mødes i et sådant løb.

Måske skulle konditionerne ændres således at en derbyvinder - hvis den ikke var anmeldt - fik muligheden for at købe sig ind i løbet.

Måske skulle man køre om lidt færre penge og så byde finalisterne på gratis rejse og ophold.

Men som det er nu er løbet for mig at se dødt.

Karsten Bønsdorf

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

tager jeg helt fejl hvis jeg mindes at Eddie Skov deltog i UET-GP tilbage i 2001?...dog uden at få gevinst med hjem....

Anonym sagde ...

lavede lige lidt research.....og jo....den var med efter en 2. plads i kvalen på valla til Energetic..