mandag, august 28, 2006

For fyrre år siden

Hvis ikke vi ses før, så ses vi i Derbyweekenden!

Sådan tror jeg mange gennem de seneste måneder har udvekslet hilsener. For den sidste weekend i august måned er lige så hellig for danske travsportsentusiaster, som den sidste weekend i maj er det for vore svenske naboer.

For første gang i mange år havde jeg ikke nogle opgaver i forbindelse med trav derbyet, så jeg var meget social, og det var jeg glad for at kunne være.

Alle de dejlige mennesker man mødte - og sikke nogle historier, der blev genopfrisket.

På staldterrænnet mødte jeg bl.a. den gamle championtræner Jørgen Olsen, som for nøjagtig 40 år siden vandt Dansk Trav derby med Hansa - en hest, som vel egentlig var sprinter, men som "Succes-Olsen", som han blev kaldt den gang, havde formået at få tunet i den grad, at den vandt en ganske sikker sejr.

Jeg var også på plads dengang - med min smalfilmoptager, og et eller andet sted har jeg filmen liggende. - Den burde findes frem og spilles over på DVD!

Dengang for 40 år siden var en høj ranglet knægt staldmand hos Jørgen Olsen - Hans Jørgen Poulsen - eller Bongo - som han blev kaldt den gang - og som han fortsat kaldes.

Hverken Jørgen Olsen eller Bongo er aktive inden for travsporten længere, men de taler ofte sammen om deres store lidenskab - brevduer. - Men det er mange år siden de er mødtes.

Men her i Derbyweekenden skete det - og så blev der lukket op for historierne fra travets guldaldertid - og kunne Olsen og Bongo ikke huske dem, så var der gode sekundanter at hente i Svend Åge Jensen, Hans Jørgen Olsen, Harry Carstensen m.fl.

En af historierne, der blev genoplivet er den om brevduen Edmund, som Bongo har nedfældet på papir, og som jeg tidligere har haft lagt ud her på siden. Og nu kommer den igen.

Få et godt grin - klik her

Bongo fortsatte i øvrigt fra Lunden lørdag og ud til tidligere træner John Petersen, der fejrede sin 70 års dag - og her var bl.a. Viggo Andersen, også fhv. travtræner med.

Viggo, der jo altid er frisk for en kvik bemærkning, fyrede bl.a. den her af:

Ved du hvad - det er noget skidt at være pensionist!

???

- Jo, for man har aldrig ferie!!!

Karsten Bønsdorf

Ingen kommentarer: