onsdag, november 10, 2010

Men de kongelige bor her stadig...

I anledning af et nært familiemedlems runde fødselsdag var jeg så heldig at være inviteret med på en ferie, der strakte sig over et par uger.

Derfor har min opdatering på denne Blog ikke været så hyppig som ellers, men nu har jeg været hjemme et par dage og vil her reflektere lidt over, hvad der er sket, mens jeg har været væk.

For der er da unægteligt sket en del inden for dansk trav- og galopsport i løbet af slutningen af oktober og begyndelsen af november måned.

Hvor skal jeg starte?

I Skive valgte den nye bestyrelse at sige farvel til Banechef Gert Johannsen.

Selv om bl.a. træner Bent Svendsen for lang tid siden udtalte, at enten blev Gert Johannesen fyret eller også holdt han (Bent Svendsen ) som træner, så kom meddelelsen om fyringen alligevel som en overraskelse for såvel Janne som mig.

Vi har gennem årene haft et godt samarbejde med Gert Johannesen på Væddeløbsbladet - det er vor klare opfattelse, at Gert brændte for Skive Trav.

Janne og jeg ønsker Gert alt muligt godt fremover.

Jeg skal ikke anfægte den beslutning som Skive Travs nye bestyrelse har foretaget - det har jeg ingen ret til.

Og så er der sæsonplanen.

Gennem årene har der ikke været meget, der har kunnet få travfolk fra det Stor-Københavnske område på barrikaderne, men det skal jeg sandelig love for er sket efter offentliggørelsen af sæsonplan 2011, hvor Lunden skal køre 38 onsdage.

Senere på måneden vil der blive afholdt en ekstraordinær generalforsamling i Det Danske Travselskab, og allerede nu tyder meget på, at oppositionen er så stærk, at den siddende bestyrelse bliver væltet!

Men tilbage til Sæsonplanen.

Disse onsdagsløb er et led i en 3-års plan, der skal få flere til at spille på danske løb.

Det skal ske ved at Sverige og Norge spiller ind til disse onsdagsløb. De større puljer skulle så animere danske spillere til at spille til disse løb.

Det hele skal ses i lyset af, at i 2014 skal den danske spillelov revurderes, og hvis ikke spillet på især danske trav- og galopløb kan fremvise en stigende kurve, er der en mulighed for at det tilskud, som sporten får, kan blive beskåret.

Nu kunne det jo være interessant at se med hvor stort beløb Hestesporten i dag bidrager til Danske Spils overskud.

For det er jo ikke sådan, at vi brutto får  - i 2011 - op mod 97 millioner kroner fra Kulturministereriet, uden at der også er kommet et millionbeløb ind fra den omsætning, der er foretaget i DanToto.

Et skud: - Er der bare 10% i overskud i DanToto - så taler vi om et beløb på over 50 millioner kroner, der går ind i kassen så nettobeløbet bliver  -20 11 - "kun" 47 millioner kroner.

Dette blot for at anskueliggøre, at det altså ikke er små 100 millioner kroner som Hestesporten understøttes med af Staten.

Onsdagsløbene - endnu engang.

Ingen kan på nuværende tidspunkt vurdere om det bliver godt eller skidt.

Planen er lagt, og nu må vi at forsøge at  få det optimale ud af det.

En ting er i hvert fald sikkert, og det er at der kommer mere end 1 million kroner ud i præmier til heste-ejerne og det må alt andet lige være positivt.

Vi skal dog ikke være blinde for, at en god del af præmierne disse onsdage nok vil blive hentet af heste og kuske fra den anden side af Øresund!

Tirsdag aften var der et informationsmøde på Lunden, hvor repræsentanter fra såvel HFF, DanToto som DTC orienterede om baggrunden for sæsonplanen, samt den nye markedsføring og mediestrategi, der snart søsættes.

Desværre fik mødet et ret brat afslutning, idet der efterfølgende skulle afholdes medlemsmøde i Det Danske Travselskab.

Derfor hørte vi bl.a. ikke noget om de tanker man har med de mange søndagsløb, som provinsen har fået tildelt.

Det havde ellers været meget interessant at høre om.

Jeg har gennem flere år været fortaler for, at vi fik et V65-spil med tilhørende løbsdivisioner tilbage.  det kunne passende indføres nu hvor Provinsen får så mange søndagsløb.

Det er min faste overbevisning, at det vil kunne give sporten et løft - ikke blot sportsligt, men også økonomisk.

Fra Lundens medlemsmøde:

Pt er undersluddet på cirka 700.000 kroner - heraf stammer de 500.000 kroner fra nedgang i banespillet.

Med 38 onsdagsløb i 2011 venter der unægtelig en stor udfordring for den til den tid siddende bestyrelse til at få balance i regnskabet.!

Hvad er der ellers sket mens jeg var væk?

Jo, Netto  i Fredensborg er flyttet: - forrentningen lå  lige overfor vort lille hus.

Så nu kan jeg ikke længere sige:

Vi har Netto i forhaven og de kongelige i baghaven.

Men de kongelige bor her dog stadig!

Ingen kommentarer: