mandag, september 13, 2010

Pamela-sagen: Dødt løb i Prøve tidligere

Det er ikke første gang, der bliver dødt løb på en tredjeplads i et udtagelsesløb (Prøve) til et travsportens klassiske løb.

Resultatet med Parks Winner og Pamela er derfor ikke enestående, men det er problematikken dog.

Det var træner John Ø. Jensen, der gjorde mig opmærksom på, at der havde dødt løb på en tredjeplads tidligere.

- Jeg kan huske, at jeg kørte dødt løb med Aktiv Bangsbo i en Hoppe Derbyprøve i Billund for en del år siden, fortalte John Ø. mig.

Jeg har derefter fundet ud af de nærmere omstændigheder.

Dengang  i 1997 - var der to Hoppe Derbyprøver - en i Billund og en på Lunden.

Det kunne se ud til, at de seks første heste over mål var kvalificeret til start i Hoppe Derbyet - i hvert fald er de seks første heste fra Billund med, mens de fem første samt syvendehesten fra Lunden er med i Hoppe derbyet  - sjettehesten Axie Laser kan have meldt forfald.

Så derfor er der desværre ingen mulighed for, at bruge dette eksempel til at påvise den fejl, det er, ikke at give Pamela startret i Kriteriet..

Her må fortsat henvises til DTC's egne regler, som det kunne være interessant at høre forbundets fortolkning af.

Og apropos disse regler så¨har Kenneth Rasmussen reflekteret på min Blog om Pamela og Photocopy K.

Hans indlæg kan du læse ude i højre spalte.

Jeg bestrider ikke Photocopy K's ret til at starte i Dansk Trav Kriterium, men jeg anfægter reglerne - og det er noget ganske andet.

Det er ikke kun reglerne i forbindelse med Kriteriet jeg ønsker ændret, men  også reglerne om udtagelse i forbindelse med Derby etc.

Og til dem, der synes ,at man skal have disse gældende regler, fordi hvis nu Okay Bee var blevet kørt ned i derbyprøven, så kunne den med andre regler ikke havde startet i derbyet og det ville være ærgerligt, vil jeg sige:

Det er altså væddeløb og ikke en gavebod vi kører!

Og tænk hvis nu Okay Bee ikke havde været anmeldt til Derbyet - skulle der så være en mulighed for at kunne efteranmelde den?

I 1979 var B-årgangens bedste hest Bister T - den var ikke anmeldt til derbyet. Og sådan var det.

I år er Politiken vel ubestridt en af årgangens allerbedste heste - den ikke anmeldt til Kriteriet.

Skulle den kunne efteranmeldes!

Og hvad med Caroline Wozniaki - hun har da spillet så godt i US Open, så hun burde da have et wild card til en semifinale, efter hun tabte i fredags.

Men det fik hun selvfølgelig ikke - og vi skal heller ikke have wild cards i vore klassiske løb.

Og så er jeg tilbage ved Photocopy K, der fik startforbud på fem dage efter sit come-back løb i torsdags.

Er det rimeligt, at fordi den lavede nogle gode præstationer for snart et år siden, at den skal være sikret startplads i Dansk Trav Kriterium - fremfor en af de heste, der var lige ved at kvalificere sig i Prøverne?

Ingen kommentarer: